Лісові дороги – зелені артерії життя на Закарпатті

На Іршавщині рятувальники та лісники «гасили пожежу» в «Зачарованому краї»
22.05.2017
Понад 3,2 млн.грн. податків і зборів сплатили за 3 місяці лісівники Ужгородщини
23.05.2017

Лісові дороги – зелені артерії життя на Закарпатті

Лісівники Закарпаття допомагають районам розвивати транспортну інфраструктуру. Одним з основних факторів економічного добробуту краю є добре розвинена мережа транспортних артерій, особливо це стосується лісової транспортної інфраструктури. Не є винятком і Закарпатська область. До прикладу, якщо в Латвії густота дорожньої мережі в лісовому фонді на 1000 га лісового фонду становить 10 кілометрів, в Північній Європі – 30, в Німеччині – 36 кілометрів, то по Закарпатській області тільки 4,8. Тому є над чим працювати.

Добре, що керівництво лісового відомства відмінно розуміє не тільки проблему, але і шляхи її вирішення. Для успішного вирішення комплексу лісогоподарських завдань по кожному підприємству ще з 2007 року розроблена програма будівництва доріг лісогосподарського призначення.

Про те, які відбуваються перетворення в лісовому дорожньому будівництві, економічна доцільность та функції доріг розповів заступник начальника Закарпатського ОУЛМГ Василь Кий:
– У яких лісгоспах нашої області будується найбільше транспортних артерій?

– Небхідно почати з того, що при плануванні лісової дорожньої інфраструктури в першу чергу враховуються наступні фактори:

– постійний оперативний доступ до лісових насаджень для забезпечення їх охорони від лісових пожеж та незаконних рубок;

– можливість виконання всіх лісогосподарських заходів, включаючи і заготівлю деревини, на основі матеріалів лісовпорядкування з нанесенням мінімальної шкоди навколишньому середовищу;

– можливість використання траси майбутньої дороги для рекреаційних, туристичних цілей, “ув’язка” їх з відповідними проектами туристичного та рекреаційного розвитку того чи іншого регіону області, потреби населення, тощо.

До початку будівництва лісогосподарської дороги розробляється проектно-кошторисна документація, яка, в обов’язковому порядку, проходить лісівничо-екологічну експертизу. Хочу зазначити, що технологія будівництва лісових доріг дещо відрізняється від будівництва доріг загального призначення. У нас впроваджена так звана технологія будівництва лісових доріг по австрійському методу, коли всі операції виконуються тільки екскаватором. Найбільше доріг будується у Великобичківському, Рахівському, Брустурянському, Мокрянському та Ясінянському держлісгоспах.

– Скільки кілометрів доріг потрібно “прорубати” в лісі, щоб турист у прямому розумінні слова пішов у ліс, а також проблеми при заготівлі були вирішені?

Відповідаючи на Ваше питання, хочу повторитись, що згідно з підрахунками на кожні 1000 га лісовому фонду по Закарпаттю складає 4,8 км, що в рази менше від передових європейських країн. Тому в цьому плані у нас – непочатий край роботи, хоча результати вже є. Для порівняння, у 2007 році щільність доріг на 1000 га складала всього 1,8 км. На нинішній рік заплановано будівництво понад 16 кілометрів земельного полотна, 27 кілометрів облаштування дорожнього полотна, 12 кілометрів будівництва ґрунтових доріг і капітальний ремонт лісових автомобільних доріг (дорожнього одягу) протяжністю 18 кілометрів).

– Будівництво дороги коштує недешево. Звідки беруться кошти?

– Дійсно, кожен кілометр дороги по лісі обходиться в 500-550 тисяч гривень. Роботи ведуться за рахунок власних коштів лісових господарств, отриманих від реалізації лісо та пило продукції, наданих рекреаційних, туристичних, транспортних послуг, продукції побічного користування лісом. Востаннє бюджетні кошти на будівництво лісових доріг та закупівлю дорожньо-будівельної техніки ми отримали в 2008 році. Але, розуміючи надзвичайну важливість питання будівництва лісових доріг у плані збереження навколишнього середовища, значної економії коштів на зменшенні вартості заготівлі деревини, лісогосподарські підприємства все таки вишукують кошти і продовжують нарощувати обсяги будівництва.

– Чи користуються лісогосподарськими дорогами крім лісгоспів інші організації, місцеві жителі? Або побудована “артерія” має статус виключно технологічної?

– Лісові дороги будуються в лісфонді наших підприємств і вони, в першу чергу, призначені для виробничих потреб, оперативного реагуванння на надзвичайні події в лісових насадженнях, охорони і т.п. Але, як правило, в проектно-кошторисну документацію закладаються такі технічні параметри доріг, що по них спокійно може проїжджати легковий автомобіль. Тому лісогосподарські дороги безперечно використовуються населенням для особистих потреб, особливо у гірській місцевості, часто з’єднують села, населені пункти з районним центром, позбавляючи місцевих жителів від необхідності робити багатокілометрові гаки на своєму шляху. Я вже не кажу про використання таких доріг для цілей туризму та рекреаційних місць відпочинку. Все це сприяє комплексному, всебічному розвитку не тільки території лісогосподарських підприємств, але і Закарпаття в цілому.

– Чи окупаються лісогосподарські дороги?

– Зрозуміло, що окуповуються. Тільки терміни окупності різні. Все залежить від того, де збудована дорога, рельєфу місцевості, яку основну функцію вона виконує. З введенням в дію кожної дороги нас зігріває думка, що нами зроблено ще один крок до ефективного невиснажливого ведення лісового господарства, збереження довкілля, до зменшення соціальної напруги серед населення, упередження можливості нелегальної рубки лісопорушниками та лісових пожеж.

Прес-служба Закарпатського ОУЛМГ

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *